Entrevistes

“L’escola feminista vol replantejar metodologies i currículums per portar el feminisme a tots els àmbits de l’educació”

Parlem amb Alicia Sánchez Valverde, vocal de la Comissió de Coeducació de l’AFA de l’Escola Paco Candel, de l’Hospitalet de Llobregat.
Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp

El passat dissabte 7 de maig, l’Escola Paco Candel, centre d’educació infantil i primària al barri de Santa Eulàlia de l’Hospitalet de Llobregat, va acollir la 3a Jornada d’Escoles Feministes de Catalunya adreçada a oferir eines a les famílies i al professorat per avançar cap a la coeducació amb una perspectiva feminista, antiracista i anticapacitista. Una jornada que va tenir molt bona acollida, congregant centenars de participants. L’anterior jornada es va celebrar abans de la pandèmia, el 2019.

Parlem amb Alicia Sánchez Valverde, vocal de la Comissió de Coeducació de l’AFA de l’escola Paco Candel i psicòloga perquè ens expliqui més sobre les escoles feministes, els seus objectius com AFA i la seva forma de treballar a l’escola.

Per entendre millor què són les escoles feministes, ho pots explicar?

L’assemblea d’escoles feministes és una agrupació de diferents agents socioeducatius: famílies, mestres i, en general, persones sensibilitzades i implicades en el canvi del sistema educatiu públic, per a crear una educació veritablement transformadora i emancipadora, amb una perspectiva feminista, antiracista, anticapacitista. Vol replantejar metodologies i currículums; i porta el feminisme i la perspectiva interseccional a tots els àmbits de l’educació.

Com va entrar en contacte  l’AFA de l’Escola Paco Candel amb l’assemblea d’escoles feministes?

La nostra participació dins l’assemblea d’escoles feministes va començar l’any passat, arran què es van posar en contacte amb nosaltres per oferir-nos ser la seu de la 3a Jornada d’Escoles Feministes de Catalunya. Ens coneixien d’haver participat en altres activitats i arran què havíem guanyat l’any passat el primer premi dels premis aFFaC es van posar en contacte amb nosaltres. I nosaltres estem encantades de participar-hi i col·laborar.

Ha estat tot un èxit aquesta darrera edició del passat dissabte. Van venir unes 300 persones com a assistents i va haver-hi un programa molt complet: amb tallers, xerrades i taules rodones, realitzades de forma simultània, sobre divers temes: dones invisibilitzades dins del sistema educatiu (netejadores, monitores…), copagament i finançament del sistema educatiu, repensar els contes, dones gitanes, recursos pedagògics en clau LGTBI+, violència a la petita infància, educació afectivosexual a primària i secundària, etc.

Com neix la comissió de coeducació de l’AFA de l’Escola Paco Candel i com ha estat la vostra metodologia de treball?

Com a comissió de coeducació de l’AFA de l’Escola Paco Candel vam néixer fa quatre anys com un grup de famílies que veien que hi havia necessitats a la nostra escola. Veiem necessari abordar i introduir tota la perspectiva feminista i d’igualtat d’oportunitats entre nens i nenes, dins de tots els àmbits del nostre propi centre i de la nostra pròpia comunitat educativa.

Vam començar per revisar-nos com a entitat, com a AFA, començant per la nostra pàgina web: revisant els comunicats, el llenguatge que utilitzaven, les imatges que mostraven… Primer, fent un anàlisi crític de la nostra entitat i després, una mica, dels espais de l’escola, del tipus de material que teníem, una revisió de la biblioteca, etc.

Aquest any, aquesta comissió (que era només de famílies), s’ha convertit en una comissió mixta, a la qual participen també docents del centre. Tenim reunions periòdiques i coordinem una sèrie d’activitats i de temes per portar a terme dins de les aules.

Actualment, quin és el vostre objectiu dins de l’AFA?

El nostre objectiu és que tot aquest projecte arribi més enllà de la mateixa AFA, i que s’introdueix de manera transversal i de manera completament estesa per totes les àrees de l’escola. Volem que no sigui només un projecte d’unes famílies, sinó que esdevingui un projecte educatiu de centre i que quedi més enllà de les persones que formen actualment l’AFA.

L’escola Paco Candel és un centre d’educació infantil i primària, com s’apliquen els objectius de l’escola feminista?

Intentem prendre consciència de la situació en la qual ens trobàvem a escala de transmissió d’estereotips, de visibilització de les dones dins de l’escola i en els sabers populars que es transmeten i intentem parlar sobre com revertir tot aquest tipus d’estereotips i rols associats a cada gènere, que després esdevenen en futurs conductes de discriminació i violència entre iguals.

Creiem que quan més avança el tema, si és a bressols molt millor, doncs després quan aquests nens i nenes arriben a la secundària segurament tindran una mirada diferent.

De totes maneres, en totes les etapes educatives es pot incidir. Però, sovint, quan tractem certes temàtiques a la secundària, ja arribem una mica tard. Creiem que començar a oferir un ventall de diversitat, de continguts i de mirades des de bé petits i petites facilitarà que socialitzen més lliures de tot aquest tipus d’estereotips que els condicionen molt i que les condicionaran tota la seva vida adulta.

Per aconseguir tot això, intentem fer activitats de formació i sensibilització de cara a les famílies i sempre ho estenem a tot el cos docent, directiu i de monitoratge que hi ha l’escola. També, qualsevol activitat que fem, intentem obrir-la a entitats del barri, a altres AFAs, a altres escoles properes per tal de crear xarxa i poder arribar molt més juntes.

Com aconseguiu que s’interessen per la coeducació persones o famílies que no estan a priori sensibilitzades amb el tema?

Aquest és un gran objectiu que pensem constantment i hem de treballar en aquest sentit. És necessari arribar molt més junt i fer que aquest missatge s’amplifiqui i realment es tracti d’una manera efectiva i transformadora.

Aquest és un gran objectiu que pensem constantment i hem de treballar en aquest sentit. És necessari arribar molt més juntes, i fer que aquest missatge s’amplifiqui i realment es tracti d’una manera efectiva i transformadora.

La coeducació és un terme que va aparèixer per primera vegada a una llei d’educació a Catalunya, l’any 2006. Estem en 2022 i, quan valorem al punt al qual ens trobem, veiem que queda molt per fer. Tot i que el missatge que volem donar és un missatge també positiu i d’esperança. Queda molt per fer, però s’ha avançat molt, i cada cop hi ha molta més gent conscienciada, amb ganes de canviar les coses. Confiem en tota aquesta motivació i compromís que intentem inculcar als nostres fills i filles perquè això serà un motor de canvi important per a què la nostra societat arribi a ser més igualitària i més justa.

Contacta amb nostres

hola@districte7.cat