12 Barris

Denuncien que les reformes al Pont de la Torrassa no respecten el valor estètic de la infraestructura històrica

El pont ha estat reparat després que en denunciessin el seu mal estat.
Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp

Des de la seva inauguració, el 7 d’abril de 1935, el Pont de Torrassa o el Pont d’en Jordà, com és conegut, comunica els barris de Santa Eulàlia i Torrassa creuant sobre les vies del tren i del metro. Centenars de persones ho travessen cada dia, en moltes ocasions, sense conèixer el valor arquitectònic i històric d’aquesta infraestructura. El Pont de Torrassa forma part del Pla Especial de Protecció del Patrimoni de l’Ajuntament de l’Hospitalet i la seva construcció va suposar tota una revolució a la ciutat dels anys 30 del segle passat, connectant les dues barriades: Torrassa i Santa Eulàlia, plenes de famílies obreres i de fàbriques, a una i altra vora de les vies.

Aquest estiu, diversos desperfectes a l’estructura, van motivar la denúncia sobre el seu estat de manteniment per part de col·lectius veïnals, com ara el grup Defensem el Castell de Bellvís. Aquesta agrupació veïnal explica que no es tracta només d’alertar sobre la importància de la conservació del patrimoni local, sinó que era una qüestió de seguretat viaria al barri. Joan, veí i membre del col·lectiu, va assegurar que el problema era greu, donat que “diverses persones havien caigut i podria haver-hi passat alguna desgràcia”.

Però, quan les administracions han fet la reforma, aquesta ha estat prou criticada, donat que els elements que poden significar una millora de la seguretat a la barana, per exemple, suposen “una alteració estètica” sobre aquesta estructura metàl·lica tan característica, feta a base d’acer laminat i reconeguda com a Bé d’Interès Local per part de l’Ajuntament de l’Hospitalet.

Respecte als motius de les crítiques a les obres al pont d’en Jordà, concretament, el grup de Patrimoni de l’Hospitalet ha expressat a les seves xarxes socials que aquesta intervenció “altera absolutament les línies del Pont” i afegeixen: “fóra bo conèixer si s’ha fet estudi preliminar per part de l’Ajuntament de l’Hospitalet, per decidir que aquesta intervenció respecta els criteris patrimonials d’aquesta obra de 1935, teòricament protegida al catàleg de Patrimoni de l’Hospitalet”.

Foto de l’abans i el després de la reforma dels desperfectes al Pont de la Torrassa Font: @PatrimoniLH
Detall dels nous elements col·locats al Pont de La Torrassa. Font: @PatrimoniLH

Una mica d’història

El Pont rep el nom d’en Jordà en homenatge al seu promotor, l’alcalde Josep Jordà i Poll, qui va promoure aquesta infraestructura, des de l’any 1930, sobre uns terrenys, en part de la seva propietat. Va ser l’any 1934 quan es va posar la primera pedra, concretament el 14 d’abril, després de l’encàrrec d’aquesta ingent construcció a la ‘Maquinista Terrestre y Marítima’. La particularitat d’aquest pont, dissenyat per Santiago Rubió, és l’ús de la tècnica del reblonat: dues bigues sostenen gairebè tota l’estructura.

El dia de la inauguració del Pont de la Torrassa l’any 1935 Font: Imatges retrospectives d’una ciutat.

La inauguració de la infraestructura, va reunir a les autoritats de l’època, tal com recull el blog l’Hospitalet de Llobregat, imatges retrospectives d’una ciutat a aquest post.

Entre els assistents, l’arquitecte Puig i Garalt o l’alcalde de Barcelona del moment, Pich i Pon.

El dia de la inauguració del Pont de la Torrassa l’any 1935 Font: Imatges retrospectives d’una ciutat.

Contacta amb nostres

hola@districte7.cat