12 Barris

La necessitat de prevenir les violències masclistes des de zero

Parlem amb dues de les escoles bressol que participen aquests dies d’una formació del projecte “Violència zero des dels zero”, dedicada als infants dels zero als tres anys i al món docent
Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp

La Casa de les Flors de La Florida i la Casa de la Muntanya de Sanfeliu són dues de les escoles de la zona nord de l’Hospitalet que aquests dies participen en la formació “La coeducació com a prevenció de les violències masclistes” dins del projecte “Violència zero des dels zero”, que forma part del Pla director per a la igualtat de gènere de l’Hospitalet, i sorgeix del Programa Municipal per a la Dona (PMD) en col·laboració amb l’Associació Vira Cooperativa i la participació de les escoles bressol, amb la presència d’una trentena d’educadores i educadors.

Prèviament, aquesta formació s’havia donat en escoles bressol municipals del sud de la ciutat, com ara La Casa dels Arbres i la Casa dels Contes, i aquests dies els hi toca el torn a la zona nord, on participen els i les docents dels dos centres esmentats juntament amb els de la Casa del Parc, de la Torrassa. L’objectiu principal d’aquestes formacions és el d’incorporar la perspectiva de gènere a les pràctiques educatives des de ben petits, de cara a posar les bases per a la prevenció de les violències masclistes.

Districte 7 ha volgut parlar amb dos dels centres que actualment cursen les formacions del projecte “Violència zero des dels zero”. En aquests moments encaren la recta final de les cinc sessions, una última en la que es reuniran els docents de tots tres centres per posar en comú les idees i les eines que han après, després de dues primeres sessions grupals i dues individuals de cada centre. Ens hem apropat a Sanfeliu i La Florida per poder conèixer més a fons les realitats i els nous coneixements adquirits pel professorat.

L’escola Bressol la Casa de la Muntanya al barri de Sanfeliu

La Irene, la Maria i en Roger són membres de l’equip docent de la Casa de les Flors, al barri de la Florida (llindar amb la Torrassa). Juntament amb la directora, la Bea Rodríguez, estan participant del curs. “El professorat està interessat tant si és de format obligatori com si no. Crec que les dues hores que dura cada sessió són necessàries, és essencial rebre aquest tipus d’eines, a vegades a l’escola bressol no se li dona la importància educativa que mereix, podem evitar conceptes que l’infant aprèn de manera subliminal” ens comenta en Roger.

Les docents de l’escola de les Flors recalcen la necessitat de posar unes bases als infants, més tenint en compte la diversitat cultural de les famílies del seu centre. “Venen nens amb valors molt arrelats, les peculiaritats són més abrasives que en altres punts de la ciutat, creiem que amb les eines que estem adquirint podem fer arribar a través de les cançons i els contes uns canvis de rol i de llenguatge que els hi serviran, posem el nostre granet de sorra” ens comenta la Irene.

També participa d’aquesta formació la Sara Fernàndez, la directora de la Casa de la Muntanya de Sanfeliu. El barri del nord de l’Hospitalet té un context diferent al del seu veïnat de la Torrassa i la Florida, amb tot, manca també molta feina en aquest aspecte. “Nosaltres som un equip jove, tractem el respecte en els rols de gènere, l’eliminació de la violència verbal, les eines que estem aconseguint aquí ens poden ajudar, per exemple, en saber quines cançons són més adequades o menys, en poder ensenyar als infants a decidir i a crear espais segurs” ens comenta la Sara Fernàndez.

És més fàcil explicar els rols de gènere, el llenguatge inclusiu i les dinàmiques de prevenció a nens i nenes de 0 a 3 anys? Per a les docents de L’Escola de les Flors no és així. “És una etapa molt més oberta en tots els aspectes, a l’escola bressol tothom juga amb tot i és un moment molt més acollidor, aquí ens centrem molt en el moment evolutiu de cada persona” afirma la Irene. “És un tema complex, la societat no està conscienciada encara perquè és molt difícil eliminar aspectes que tenim impregnats, sempre sortirà alguna cosa que no fem bé o que ens falta per aprendre, per tot plegat, entenem que no és més fàcil, però sí pot ser molt engrescador” comenta la Bea, directora del centre. Les docents han trobat a faltar en la formació una part pràctica en horari escolar per veure el vocabulari que s’empra a l’aula.

La formació està servint per prendre consciència d’una realitat i anar un punt més enllà en matèria de perspectiva de gènere. “Ens han sorprès coses que potser no fèiem bé, però no perquè no volguéssim, potser perquè encara és molt aviat. A mi m’indigna que potser hem participat en situacions que ens venen donades per haver crescut en una societat amb un patró únic, un sistema d’home-dona i on tota la resta de situacions quedaven excloses, i crec que encara hi som a temps per revertir la situació, començant des de baix” admet la Bea.

Els docents posen molt d’èmfasis en la situació de les famílies. Si bé estan d’acord que no és una formació destinada a pares i mares, sí que volen posar l’accent en alguns casos. “Tenim famílies on si el nen arriba a casa amb trenetes després ens diuen que no els hi ha fet gràcia. Alguns infants no tenen un espai segur a casa i això es nota. Crec que en el futur sí hem d’insistir en més xerrades amb els pares i mares, a banda de l’acompanyament. Aquí tractem un munt de conceptes que desconeixia i potser els podem aplicar amb ells” ens relata Sara Fernàndez, de Sanfeliu.

Altres aspectes que destaquen els docents són la intenció de millorar la tipologia de l’imaginari infantil, a través del llenguatge i les imatges, la importància de tenir un agent com l’escola que trenqui amb alguns estereotips imposats, la conscienciació dels professionals de cara a poder mostrar als nens i nenes espais segurs a través dels missatges dels jocs o de les faules i la manera en com s’adrecen als infants, evitant certs adjectius i maneres de parlar.

Finalment, els docents volen fer una advertència. “Un infant no és un recipient buit, comencen a tenir i a veure interaccions entre el pare i la mare o els tutors o tutores legals. A l’escola bressol fomentem que els infants comencin a conèixer-se plenament, si hi ha una veu positiva que et reforça és important, després es miren a un mirall i es reconeixen. Això és l’inici d’un esperit crític, ajudem a concebre aquesta identitat positiva de cara a tenir l’autoestima equilibrada” comenta Bea Rodríguez, de La Florida. “Ens diuen que filem massa prim, però és necessari. Si ho coneixen des de petits és més complicat que després caiguin en vicis que hem tingut nosaltres de grans” explica Sara Rodríguez, de Sanfeliu.

FOTO PORTADA: Cavall de Cartró Bressol / @cavallcartroedu

Contacta amb nostres

hola@districte7.cat