12 Barris

El món docent de l’Hospitalet mostra els seus neguits en el Ple del Consell Educatiu

Es va celebrar el primer del curs acadèmic i va reunir diverses veus de les comunitats educatives hospitalenques, amb dades preocupants, com els més de 500 infants en llista d’espera a la bressol
Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp

Ahir es va celebrar el primer Ple del Consell Educatiu del nou curs acadèmic que es reuneix de manera trimestral. Ho va fer en un ambient de cert neguit per diferents qüestions que van aparèixer a l’aire. Els membres de les comunitats educatives, la gran majoria nous en aquest aspecte, van formular les primeres preguntes importants de cara a poder posar sobre la taula els problemes que enfrontaran aquests propers mesos. Ho van fer davant del regidor d’educació, David Quirós, i de Maria José Pérez, de Ciutat Educadora.

I és que hi ha diverses dades del Consell Educatiu que s’han de tenir en compte. El curs ha començat amb 29.350 alumnes de manera aproximada en infantil, primària i secundària, però com ens destaquen les mateixes xifres, un nombre molt gran han estat de matrícula viva (alumnes que demanen plaça escolar fora del període de preinscripció). 879 sol·licituds es van rebre fora del termini, doblant-se la demanda respecte al curs passat, unes dades que, pel que sembla, ja es preveien abans de tancar-se les preinscripcions.

A banda d’això, una de les dades que més preocupa, la gran llista d’espera en escoles bressol, un total de 506 infants, respecte als 333 de l’any anterior. Fa cinc anys, l’Observatori de la Infància de l’Hospitalet va presentar a l’ajuntament un estudi que explicava que només el 25% dels nens i nenes de 0 a 3 estaven escolaritzats a l’Hospitalet. Una dada significativa i sorprenent que en aquell moment, el consistori es va comprometre a solucionar. Ara, s’han perdut 15 places respecte l’any anterior (755) i les sol·licituds han crescut, el que dóna un marge massa gran de nens i nenes sense escolaritzar.

Amb tot, la sessió d’ahir era, bàsicament, de benvinguda als membres del plenari, a tots aquells docents, familiars i estudiants que formen tota la comissió i que seran els encarregats de mostrar els problemes globals (no individuals de cada centre) als quals s’enfronta el món educatiu a l’Hospitalet. També s’havia avisat de la presència de l’alcaldessa Núria Marín, malgrat que no va poder assistir degut al seu positiu per la COVID19.

David Quirós i Maria José Pérez escoltant les peticions dels docents

Una de les preguntes més importants que es van formular va arribar a través d’en Marc Sierra, professor del centre Margarida Xirgu de Collblanc, que va demanar al regidor si aquest procés participatiu i les conclusions que provoqués arribarien a algun lloc, per exemple als Plens municipals, i si realment tindria algun sentit formular tots aquests problemes. Quirós va comentar que és la idea principal, i de fet va demanar que “no hi hagués cap tipus d’autocensura” a l’hora de preguntar.

Altres temes que van sorgir ahir van ser propostes educatives en matèria digital dels estudiants, la creació de comissions en dos àmbits molt concrets (i sovint oblidats) com són l’escola bressol i l’educació especial, a través de Miguel Angel Linares, d’UGT, la sobreocupació dels centres educatius i la segregació que provoca, a través de CCOO o la manca de finançament en centres concertats que provoquen diferències amb d’altres punts educatius de la ciutat.

Què és realment el Consell Educatiu?

Segons ens expliquen des de l’AFFAC (Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya), aquest consell educatiu és va crear de cara a poder posar en valor dubtes, experiències per millorar i problemes genèrics de l’educació a l’Hospitalet, amb una interlocució entre l’ajuntament, els partits polítics que formen els grups municipals i les comunitats educatives. Amb tot, a la pràctica, l’ajuntament té poques competències en educació, i segons ens adverteixen algunes associacions, hi ha poca voluntat de poder explotar aquestes competències de cara a millorar l’statu quo dels centres escolars.

En el procés participatiu s’elaboren unes qüestions que més tard es portaran a debat dins del consell, però solen ser poques les mesures que es poden arribar a prendre. Potser, ens destaquen des de l’AFFAC, l’única és la de decidir els festius locals de les escoles. “No és un òrgan de decisió, és un òrgan de consell i a banda d’aquesta votació, la resta del temps són debats a l’aire sense molta concreció”.

El formen diversos membres dels grups municipals, des del mateix David Quirós fins a polítics d’altres partits, com ara Laura Alzamora (En Comú Podem), Xavier Mombiela (ERC) i també representació del l’àrea d’educació, els centres concertats de Primària i ESO, l’associació d’alumnes de l’Hospitalet i l’Àrea de Promoció Econòmica.

A banda d’ells, fins a una trentena de representants (entre personal docent i altres membres del sector educatiu), tot destacant UGT, CCOO, federació de pares i mares, representant del CNL, de l’Associació Patronal o bé de la Xarxa educativa de la ciutat. La gran majoria estaven presents ahir, durant aquesta primera trobada.

A partir d’aquí, els propers mesos serviran per elaborar qüestions que es puguin portar al proper ple, de cara a que, teòricament, siguin escoltades pels poders polítics. A la pràctica, un sector de la comunitat educativa es continua mostrant reticent a les accions que es puguin prendre en aquest consell, tot i que ahir van mostrar amb força diversos neguits que preocupen als centres educatius de l’Hospitalet.

Contacta amb nostres

hola@districte7.cat